HOE VERLOOPT EEN AANVRAAG?

 

Een AOV is een complex en impactvol product. Als je twijfelt over je uitgangspunten of je weet niet zeker of MOVIR de juiste partij voor je is, neem dan contact met ons op. AOV voor U kan je bijstaan met een adviestraject, waarin we je dekking samenstellen en een passende verzekeraar voor je vinden.

Ben je zeker van je uitgangspunten en wil je je AOV aanvragen bij MOVIR, dan kan je hier zelf je AOV samenstellen en aanvragen. 

Kijk hieronder om te zien hoe het proces stapsgewijs verloopt.

 

Stap 1

Maak een offerte

Stap één begint met het maken van een berekening van de dekking die je wenst. Vul je geboortedatum en beroep in en kies je dekking: het verzekerde bedrag, de wachttijd, indexatie-opties en je beoogde eindleeftijd. Op onze website vind je uitgebreide informatie over deze criteria. Kom je er niet uit? Wij staan klaar om je te assisteren. Stuur ons een bericht als je hulp of meer informatie wenst.

 

Stap 2

Samenvatting met premieverloop

Nadat je al je keuzes gemaakt hebt, vul je nog een aantal persoonlijke gegevens in en verschijnt er een overzicht hoe de dekking en de premie verloopt tot aan de einddatum die je gekozen hebt. Wil je nog iets veranderen dan kan dat. Als je tevreden bent met je keuzes, dan kun je de offerte downloaden. Neem deze zorgvuldig door. Als je op de knop "Volgende" klikt ga je naar stap 3, de Kennis- & Ervaringstoets.

 

Stap 3

Kennis- & Ervaringstoets

De kennis- en ervaringstoets is een vereiste bij 'execution only'. Deze toets beoordeelt of je voldoende voorbereid bent om een AOV af te sluiten zonder je bij te laten staan door een adviseur.

Neem de vragen op je gemak door. Het is niet erg als je een vraag fout beantwoordt, maar als je beperkte kennis en ervaring hebt, bieden we ondersteuning met een adviestraject. Hiermee ben je wellicht iets duurder uit, maar het biedt zekerheid dat je een passende AOV krijgt.

 

Stap 4 

Aanmeldingsformulier 

Na het succesvol doorlopen van de kennis- en ervaringstoets ontvang je via mail een uitnodiging om jouw "MijnMOVIR account" aan te maken. Hierin vind je het aanmeldingsformulier. 

Dit is een uitgebreid document waarmee MOVIR inzicht krijgt in verschillende aspecten, zoals je werkzaamheden, de tijdsbesteding daaraan, je arbeidsverleden en je inkomen. Het is essentieel om dit formulier zorgvuldig en compleet in te vullen.

Het gedetailleerd beschrijven van je werkzaamheden is bijvoorbeeld bepalend om te beoordelen of je, in geval van ziekte, nog in staat bent je werk uit te voeren. Een nauwkeurige weergave van je tijdsindeling biedt een helder beeld van je werkweek. Dit alles helpt Movir om een goed beeld te krijgen van je situatie en de juiste inschatting te maken voor je verzekering.

 

Stap 5

Gezondheidsverklaring

De gezondheidsverklaring bevindt zich ook in je MijnMOVIR-account. Dit document biedt inzicht in je medische geschiedenis en huidige gezondheidstoestand. Het is van belang om dit zeer zorgvuldig in te vullen en geen zaken achterwege te laten. Dit zou later, wanneer je aanspraak wil gaan maken op een uitkering, tot problemen kunnen leiden.

We zien namelijk wel eens discussies ontstaan over het al dan niet uitkeren van een vergoeding. Vaak komen deze discussies voort uit zaken die niet of onvolledig zijn vermeld op de gezondheidsverklaring.

Het ingevulde gezondheidsverklaring gaat naar de medisch adviseur van MOVIR. Bij stap 6 lees je wat de uitslag kan zijn van de medische beoordeling.

 

Stap 6

Beoordeling van aanmeldingsformulier en gezondheidsverklaring

MOVIR zal zowel je aanmeldingsformulier als de gezondheidsverklaring beoordelen.

De beoordeling van het aanmeldingsformulier wordt "technische acceptatie" genoemd. Soms kunnen aanvullende vragen worden gesteld, zoals het verstrekken van je opdrachtovereenkomst of je inkomensgegevens van de afgelopen drie jaar.

De "medische acceptatie" wordt afgehandeld door een aparte afdeling, volledig gescheiden van de technische acceptatie vanwege privacywetgeving. Ook hier kunnen aanvullende vragen gesteld worden. Als jouw gezondheidsverklaring "niet schoon is",  dan wordt er meestal een machtiging gevraagd om specifieke informatie op te vragen bij je huisarts of specialist. Af en toe kan een keuring of medisch onderzoek worden gevraagd om je gezondheid te beoordelen.

De meerderheid van de aanvragen wordt normaal geaccepteerd. In sommige gevallen kan een clausule op je polis worden geplaatst waardoor arbeidsongeschiktheid als gevolg van een bepaalde aandoening wordt uitgesloten. Ook kan een premieverhoging worden toegepast als de kans op arbeidsongeschiktheid hoger wordt ingeschat. In zeldzame gevallen kan je aanvraag worden geweigerd. Als je niet standaard wordt geaccepteerd, ontvang je eerst een verzekeringsvoorstel. Dit voorstel moet je ondertekend retourneren naar Movir voordat je aangepaste verzekering van kracht wordt.

Je kunt ervoor kiezen, om de uitslag van de medische beoordeling eerst zelf te ontvangen, voordat het met jouw toesteming naar Movir gaat. Deze mogelijkheid kun je aankruisen op het aanmeldingsformulier. Je kunt dan de aanvraag intrekken wat een voordeel kan zijn bij een AOV aanvraag elders. Wil je hier meer over weten, kies dan voor het informatiegesprek met een specialist van AOV voor U.

 

Stap 7

Acceptatie voltooid: jouw AOV polis is klaar!

Nadat de technische en medische acceptatie is afgerond is je AOV totstand gekomen. In jouw MijnMOVIR-account tref je de polis en polisvoorwaarden aan. 


  • Deel deze pagina